- Odsłony: 3549
Jak to właściwie jest z tym przedstawicielem Renault w klasie wyższej średniej? Chyba w samym Renault nikt do końca nie wie. W zasadzie to prawdziwym poprzednikiem tytułowego Talismana był następca Renault 25 czyli Safrane, produkowany w latach 1992-2000.
Ale przecież po Safrane Renault zaprezentowało futurystycznego Vel Satisa (produkcja w latach 2001-2009), który swoim nadwoziem nie do końca pasuje do segmentu pojazdów klasy wyższej średniej, by w końcu w latach 2010-2015 sprzedawać Samsunga SM5 jako Renault Latitude. Tak czy inaczej w roku 2015 Renault zaprezentowało samochód, który nie ma kłopotów z przynależnością klasową. Klasyczny sedan, który ma wszelkie podstawy do tego by powalczyć o klienta z silną w tym segmencie konkurencją.
Żeby tak się stało, Renault musiało stworzyć samochód, który przede wszystkim urzeka swoim wyglądem. Styliści zaprojektowali imponujący chromowany grill z umieszczonym centralnie logo marki, długą maskę z przetłoczeniami, które nadają muskularny wygląd przedniej części auta, charakterystyczne światła dziennie z diodami LED w kształcie litery „C”, schodzące aż do zderzaka, reflektory LED Pure Vision (mijania i drogowe) zapewniające naturalny kolor światła i znacznie lepszą widoczność w nocy w porównaniu do świateł halogenowych, atletyczne boki nadwozia z chromowaną wstawką w przednim błotniku, z profilu chromowaną listwę podkreślającą kontur bocznych szyb, mocno zaznaczone nadkola i szeroki tył z wyraźnymi nadkolami oraz stale włączone tylne światła z listwami zapewniającymi efekt 3D.
Talisman wita kierowcę i pasażerów, gdy zbliżają się do samochodu – z chwilą wykrycia obecności karty Renault Hands Free zapalają się światła do jazdy dziennej i światła tylne oraz lampka sufitowa, rozkładają się lusterka boczne, włącza się oświetlenie ambientowe wnętrza, a kierunkowskazy sygnalizują zwolnienie blokady drzwi. Po otwarciu drzwi włącza się wyświetlacz zespołu wskaźników, a na ekranie R-LINK 2 pojawia się powitalna animacja, emitowany jest również powitalny sygnał dźwiękowy. Zastosowana technologia MULTI-SENSE w pełni umożliwia dostosowanie auta do potrzeb kierowcy. Szeroka i praktyczna środkowa konsola, stwarzająca wrażenie przestrzeni, zapewnia komfortową odległość między kierowcą a pasażerem na przednim siedzeniu. Jest miła w dotyku i wyróżnia się niezwykle starannym wykończeniem. Jedynym minusem są twarde tworzywa w jej dolnej części. Niewątpliwą zaletą są komfortowe i obszerne przednie siedzenia oferujące staranne wykończenie i najbogatszy zestaw funkcji w tej klasie, m.in. funkcję masażu, podgrzewania i wentylacji.
Dodatkowo Talisman wyposażony jest w szereg innowacyjnych technologii, które ułatwiają życie: R-LINK 2 z ekranem dotykowym 7 cali lub 8,7 cala i dostępem do mobilnych usług, nagłośnienie BOSE® Surround Sound System z 13 głośnikami, kolorowy wyświetlacz Head-Up, zespół wskaźników z 7-calowym kolorowym wyświetlaczem TFT, pełen wachlarz systemów wspomagających prowadzenie i system Easy Park Assist.
Wymiary pojazdu również musiały być odpowiednie. Talisman mierzy 4,85 m długości i 1,87 m szerokości przy stosunkowo niewielkiej wysokości wynoszącej 1,46 m. Duży rozstaw osi (2,81 m) zapewnia mnóstwo miejsca dla pasażerów we wnętrzu oraz dla ich bagaży. Schowki rozmieszczone w całej kabinie mają łączną objętość ponad 25 litrów, a ppojemność bagażnika wynosząca wg VDA– 608 dm3 w zupełności spełnia potrzeby rodzin. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika rośnie do 1 022 dm3 (licząc do oparcia przednich siedzeń).
Wynoszący 1,61 m rozstaw kół przednich i tylnych zapewnia odpowiednią stabilność. Nie wynika ona jednak tylko z wymiarów pojazdu. Samochód jest wyposażony w system 4 kół skrętnych 4CONTROL i układ Electronic Damper Control (elektronicznie regulowana siła tłumienia amortyzatorów). Dzięki temu charakteryzuje się unikalnym zachowaniem na drodze, łączącym zwrotność i bezpieczeństwo oraz dynamikę i komfort jazdy.
Renault Talisman jest napędzane silnikami o rozsądnych pojemnościach, jednocześnie wydajnych i skutecznych. W szerokiej ofercie silników tego modelu znajdują się między innymi silniki benzynowe ENERGY TCe 200 i wysokoprężne ENERGY dCi 160 oraz ENERGY dCi 130. Sprawdzają się one doskonale w modelu TALISMAN z nadwoziem o współczynniku aerodynamicznym Cx 0,27. Warto dodać, że Renault w palecie silników Talismana umieściło także oszczędny i elastycznie pracujący motor ENERGY dCi 110 generujący 110 KM i 260 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1750 obr./min
Silnik ten wg. Informacji producenta spala jedynie 3,6 l/100 km i emituje 95 g CO2/km w cyklu NEDC, co go plasuje w czołówce tej kategorii pod względem sprawności energetycznej.
Aspirując do klasy wyższej Renault w kwestiach bezpieczeństwa podróżnych oferuje pełną ofertę systemów wspomagających prowadzenie pojazdu. Nad bezpieczeństwem czuwają: aktywny regulator prędkości, aktywny układ wspomagania nagłego hamowania oraz światła doświetlające zakręty. Kierowca jest ostrzegany przez system kontroli pasa ruchu, system kontroli bezpiecznej odległości między pojazdami, system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych i system kontroli martwego pola. Aby dodatkowo ułatwić kontrolę nad Talismanem, kierowca ma do dyspozycji system Easy Park Assist, przednie, tylne i boczne czujniki wspomagania parkowania, kamera cofania, funkcja automatycznej zmiany świateł świateł długich na mijania, kolorowy wyświetlacz przezierny Head-Up, automatyczny hamulec postojowy, wspomaganie ruszania pod górę, karta Renault hands free, bezdotykowo otwierana tylna klapa.
Ale Renault idzie o krok dalej. Dla najbardziej wymagających klientów Renault przygotowało Talismana Initiale Paris. Wyróżnia się ona niezwykłym poziomem komfortu. Zwraca uwagę kolorami, zastosowanymi materiałami, a także specjalnie wyselekcjonowanymi elementami wyposażenia zapewniającymi najwyższy standard komfortu i jakości.
Nadwozie posiada specjalne, dostępne wyłącznie w ten wersji elementy wykończenia tj.nowy, metalizowany kolor Fioletowy Améthyste, uzupełniający ofertę kolorów, diamentowane 19-calowe obręcze kół o oryginalnym designie, oznakowanie zewnętrzne Initiale Paris z przodu pod logo Renault oraz specjalne nakładki progi drzwi. Wyjątkowo komfortowe wnętrze wykończone jest tapicerką Nappa ze skóry licowej w kolorze czarnym lub cieniowanym szaro-grafitowym, obejmujące głowę przednie zagłówki „relax”, deskę rozdzielczą wykończoną wysokiej klasy materiałami z przeszyciami, podgrzewane i wentylowane fotele przednie z możliwością regulacji 10 parametrów (w tym 8 elektrycznie), z funkcją masażu, zapewniające skuteczniejsze wyciszenie wnętrza klejone szyby boczne, oznakowanie INITIALE PARIS na progach drzwi, wstawce w kierownicy, górnej części oparcia przednich foteli, listwach w tylnej części zagłówków przednich i ekskluzywne dywaniki podłogowe.
Podsumowanie:
Renault Talisman spełnia wszelkie wymagania, by stać się modelem chętnie kupowanym przez klientów biznesowych, dla których może stanowić atrakcyjną alternatywę, wyróżniającą się na tle oferty rynkowej. Auto posiada prestiżowy wygląd i atrakcyjny design, niskie zużycie paliwa i emisję CO2 oraz wyposażenie zapewniające dynamiczną jazdę, nie mające odpowiednika w tej kategorii i sterowane automatycznie zawieszenie, które nadaje nowy wymiar przyjemności i bezpieczeństwu jazdy.
W większości krajów TALISMAN będzie od początku oferowany wraz z bezpłatnym rocznym abonamentem na dostęp do R-LINK Store, z możliwością pobierania i zakupu aplikacji i roczną aktualizacją map oraz z bezpłatnym rocznym abonamentem na dostęp do usługi TomTom HD Traffic (informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym).
Materiał Press
Opracował Marcin Płachta
06.05.2016