czwartek, kwiecień 25, 2024

Niezależny Polski Portal Motoryzacyjno-Turystyczny

Citroen Berlingo Multispace to atrakcyjny, wielofunkcyjne multivan, a w wersji XTR z silnikiem 1.6 BlouHDi stanowi atrakcyjną propozycję.

Nie każdy może sobie pozwolić na posiadanie kilku samochodów do rożnych celów. Przeciętna Polska rodzina szuka auta, które pomieści pięciu pasażerów, będzie ekonomiczne i jeszcze zabierze bagaż wakacyjny. Propozycji na rynku jest wprawdzie sporo, lecz zazwyczaj trzeba wybrać jakiś kompromis.

Czy na pewno?

Istnieje segment, który powyższe wymagania godzi ze sobą. Są to wielofunkcyjne multivany. Jednym z nich jest Citroen Berlingo. Aby samochód spełniał nie tylko funkcje bagażowe ale był też atrakcyjny stylistycznie i wyposażony jak powinien być samochód rodzinny wybraliśmy wersje Multispace.

Ekonomię użytkowania i odpowiednie osiągi może nam zapewnić dostępny w testowym modelu silnik 1.6 BlueHDi. Zaczynamy zatem od wyglądu.

Już pierwsze spojrzenie sugeruje obszerne wnętrze tego pojazdu. Linie nadwozia poprowadzono w sposób niekontrowersyjny, tak aby stanowił on ciekawą propozycje dla szerokiej grupy zainteresowanych. Styliści nie zapomnieli o wprowadzeniu wszelkich modnych obecnie nowinek, tak więc z przodu obowiązkowo mamy dzienne światła w technologii led. Atrakcyjny grill z długim rozciągniętym niemal po całej szerokości Berlingo logo Citroena dotyka dużych, osłoniętych szkłem reflektorów. Pod osłoną wlotu powietrza wyróżnia się osłona chroniąca dolną część zderzaka. Przednia szyba dzięki swym rozmiarom zapewnia dobrą widoczność. Z boku rzucają się w oczy przesuwne drzwi tylne stanowiące idealne rozwiązanie na wąskich parkingach. Duże powierzchnie przeszklenia sugerują nie bez racji dobrą widoczność wokół auta. Masywna, tylna klapa unoszona do góry zapewnia łatwość załadunku. Dodatkowym udogodnieniem jest unoszona szyba w klapie bagażnika, dzięki której można z łatwością zapakować zakupy nie dźwigając całej pokrywy do góry. Od dołu tylny zderzak również chroni osłona nadająca Berlingo nieco stylu samochodu terenowego. Takie detale potrafią znacznie uatrakcyjnić wizualnie samochód.

We wnętrzu wykorzystano niezłej jakości materiały. Nie są one miękkie i delikatne w dotyku ale samochód z takim przeznaczeniem przede wszystkim ma być praktyczny. Zajęcie miejsca na przednich fotelach ułatwiają szeroko otwierane drzwi, a same siedziska są bardzo wygodne i mają dobre trzymania boczne. Nie jest to bez znaczenia, gdyż wysoki Berlingo jest nieco podatny na przechyły. Fotele przytrzymując kierowce dają mu większą pewność prowadzenia pojazdu. Projektanci Citroena starali się wnętrzu nadać nieco bardziej osobliwy wygląd i zdecydowali się na wykorzystanie tub na nadmuchy i schowki. Bezpośrednio w centralnej części deski rozdzielczej umieszczono pulpit z drążkiem zmiany biegów. Rozwiązanie to jest bardzo wygodne choć wymaga przyzwyczajenia. W tylnym rzędzie mamy do dyspozycji trzy oddzielne fotele dla pasażerów, które można oddzielnie przesuwać, pochylać, składać i demontować. Niestety nie gwarantują one wystarczającej ilości miejsca dla trojga dorosłych osób. Wnikające do wnętrza osłony ich prowadnic i zamków dość poważnie ograniczają szerokość przestrzeni pasażerskiej. Za to na kolana i nad głową jest bardzo dużo miejsca. Najwygodniej jest podróżować we czworo a środkowy tylny fotel wykorzystać jako szeroki podłokietnik.

Największa zaleta multivanów to bagażnik. Nie inaczej jest w naszym przypadku. Do rolety gwarantuje on 675 litrów. Dowolność konfiguracji tylnej przestrzeni pasażerskiej daje bardzo wiele możliwości wykorzystania jej. Po wymontowaniu siedzeń z tyłu otrzymamy aż 3000 litrów pojemności bagażnika.

Jednostka napędowa o pojemności 1600ccm rozwija moc 100KM. Nie pozwala to na rajdowe uniesienia (0-100km/h przyspiesza ponad 12 sek.) ale nie do tego stworzono ten samochód. Do codziennej jazdy taka moc w zupełności wystarczy. Sama jazda Berlingo Multispace jest przyjemna. Delikatnie wybierane nierówności mijają niezauważone. Dźwięk silnika ledwie dociera do kabiny, a rzadkie wizyty na stacji benzynowej dopełnią satysfakcję. W trasie apetyt Citroena ogranicza się 5,7 litra, w mieście wzrasta on do 7,8l/100km. Średnie zużycie na dystansie 600 km w warunkach mieszanych wyniosło 6,4 litra, a minimalne jakie udało się uzyskać to 3,4l/100km.

Podsumowując: Berlingo Multispace to naprawdę wielofunkcyjne auto. Wspaniale nadaje się na co dzień i na wyjazd wakacyjny. Umiarkowany apetyt na paliwo zwiększa jego atrakcyjność. W salonie za nowy egzemplarz w najtańszym wydaniu zapłacić trzeba 55 900 zł. Za wersję jaką jeździliśmy w teście 64 900 zł. Przyznać trzeba, że wyposażenie naszego auta testowego zaspokoić potrafi wszystkie podstawowe wymagania zarówno komfortu jak i bezpieczeństwa. Za podobnej wielkości samochód, który zapewne musiałby by być SUV-em trzeba by zapłacić kilkadziesiąt tysięcy więcej.

 

Tekst i zdjęcia Krzysztof Krzyna

26.01.2016

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

-->