środa, kwiecień 24, 2024

Niezależny Polski Portal Motoryzacyjno-Turystyczny

Do niedawna Opla w klasie małych aut miejskich reprezentował jedynie Adam. Dobrze wyposażony, trzydrzwiowy, stylizowany samochód kosztował jednak zbyt wiele jak popularne auto miejskie. Aby nawiązać walkę konkurencyjną General Motors stworzył więc jego nieco większego brata Karla.

Ten niewielki pojazd ma stanowić konkurencję m.in. dla popularnej Kii Picanto, Renault Twingo czy Skody Citygo. Już na pierwszy rzut oka widać, że styliści wywiązali się ze swego zadania bardzo dobrze. Zewnętrzne gabaryty wróżą wygodne i przestrzenne wnętrze. Z zewnątrz wita uśmiechnięty grill i pokaźne reflektory zespolone pod jednym kloszem, zachodzące głęboko na maskę. Ta zaś, łagodnie wyprofilowana przechodzi delikatnym wzniesieniem w przednią, mocno pochyloną szybę. Taki kształt szyby gwarantuje dobrą widoczność do przodu. Boczna linia z dwoma mocnymi przetłoczeniami nadaje Karlowi sylwetkę samochodu kompaktowego. Delikatnie wznosząca się ku tyłowi linia okien i dość wysokie metalowe części drzwi rąbią wrażenie solidnej konstrukcji. Tylna klapa opada gwałtownie wciskając się pomiędzy ładnie wyprofilowane lampy. Zarówno z przodu jak i tyłu uwagę przykuwa duże logo Opla.

Po otwarciu przednich drzwi wita nas dość obszerne wnętrze. Uwagę przykuwa od razu częściowo skórzane wykończenie wnętrza obecne w testowanym modelu. Ale nie tylko to zwraca uwagę. Wykończenie środka sprawia wrażenie jak byśmy mieli do czynienia z samochodem o klasę wyżej. Nie znajdziemy tu nigdzie „gołych” blach. Wszystkie elementy są pokryte w najgorszym razie tworzywem i przyjemnej w dotyku fakturze. Boczki drzwi bardzo ładnie i wygodnie wyprofilowano i obłożono w całości przyjemnymi w dotyku obiciami. Niezwykle estetycznie zaprojektowana deska rozdzielcza zdaje się przekazywać przesłanie, że czas brzydkich i tanio wykonanych samochodów segmentu A bezpowrotnie przeminął. Czytelne zegary, poręczne rozmieszczenie przycisków, sterowanie z kierownicy i wykończenie kokpitu czarną okładziną fortepianową wywołuje bardzo korzystne wrażenie.

Początkowe wrażenie przestronności nie było mylne. Rzeczywiście jak auto miejskie przestrzeni na przednich fotelach jest pod dostawiam. No, może dwóch wysokich mężczyzn z przodu będzie się nieco obijać łokciami ale takie warunki są jak najbardziej akceptowalne. Tyla kanapa już nie daję tyle miejsca, jednak i tak wywiera pozytywne wrażenie. Do niedawna na tylnej kanapie w tym segmencie mogły jeździć wyłącznie dzieci. Mając ponad 180 cm wzrostu, nieco trudno było mi wcisnąć się przez wąski otwór drzwi tylnych. Kiedy zaś zająłem pozycję kolana opierały się o przedni fotel ale nie wgniatały się w niego. Pomimo możliwości zakupu wersji pięcioosobowej nie radze aby upychać tam samych dorosłych. Bagażnik Karla pomieści raczej symboliczne 206 litrów, za to po złożeniu tylnej kanapy zmieści się już 1013 litrów.

Silnik o pojemności jednego litra i mocy 75 KM potrafi dobrze radzić sobie z ważącym nieco ponad 100 kg Oplem. Ale uwaga. Można jeździć albo dynamicznie albo ekonomicznie. Dynamiczna jazda daje więcej przyjemności ale traci na tym ekonomia. W sukurs przychodzi system start/stop, który pozwala oszczędzić nawet pół litra na 100 km w ruchu miejskim. Średnie spalanie Karla w mieście podczas godzin szczytu, z włączonym systemem eco skutkowało spalaniem na poziomie 6,5 litra. W trasie jadąc ekonomicznie można bez trudu utrzymać się na poziomie 5 litrów. Minimalne zużycie wyniosło 4,1 lita.

Zawieszenie Opla pomimo krótkiego rozstawu osi zachowuje się bardzo poprawnie. Wszelkie, niewielkie nierówności wybiera lekko i cicho. Co ciekawe. Niewielkie rozmiary auta nie wpływają zbyt mocno na jego trakcję. Samochód prowadzi się bardzo stabilnie. Dopiero silne podmuchy wiatru na autostradzie potrafią wytrącić go z rytmu.

Ile by nie pisać o tym małym Oplu trzeba przyznać, że czeka go ciężkie życie. Konkurencja nie da mu chwili spokoju, a jest ona pokaźna: Kia Picanto to twardy i dobry przeciwnik, drugi Koreańczyk czyli Hyundai i10 wcale jej nie ustępuje, a są jeszcze Peugeot, Citroen i Renault. Inne marki pod niemieckimi auspicjami również ostrzą pazury: Skoda z modelem Citigo, Bliźniacze Seat Mii i Volkswagen Up. Oj walka będzie trudna.

Ceny małego Opla zaczynają się od 35 200 zł.

Tekst i zdjęcia Krzysztof Krzyna

29.01.2016

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

-->

CookiesAccept

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są pliki Cookie

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.

 

  1. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego swiatnakolach.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. W niniejszym dokumencie, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego swiatnakolach.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  3. dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika serwisu internetowego i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb,
  4. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
  5. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
  6. dostarczania użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  7. W ramach serwisu internetowego swiatnakolach.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
  8. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
  9. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
  10. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu,
  11. "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez użytkownika ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.,
  12. "reklamowe" pliki cookies, umożliwiające dostarczanie użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  13. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
  14. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym swiatnakolach.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.
  15. Pliki cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego swiatnakolach.pl, a następnie wykorzystywane przez współpracujących z serwisem reklamodawców, firmy badawcze oraz dostawców aplikacji multimedialnych.

 

  1. Zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych serwis eurowypoczynek.pl wykorzystuje dane zarejestrowanych użytkowników tylko i wyłącznie na swoje potrzeby. Nie udostępniamy ani nie sprzedajemy danych osobom trzecim.

 

Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?

Przeglądarka Opera

Przeglądarka Firefox

Przeglądarka Chrome

Przeglądarka Internet Explorer

Przeglądarka Safari