- Odsłony: 1321
Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie, oprócz premier nowych pojazdów oraz odświeżonych modeli, był również dla producentów miejscem prezentacji ich możliwości technologicznych. Zgodnie z tą ideą Mitsubishi obok obecnie oferowanej linii modelowej, zmodernizowanych ASX-a (możecie o nim przeczytać w naszych Aktualnościach) i L200, przedstawiło światu wizję kompaktowego SUV-a przyszłości z napędem elektrycznym nowej generacji o nazwie eX Concept.
System napędu elektrycznego eX Concept został wyposażony w akumulatory drugiej generacji, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, niż w poprzednio stosowanych akumulatorach, a napęd zapewniają wysoko wydajne silniki elektryczne, umieszczone na przedniej i tylnej osi. Łączna moc silników elektrycznych to 140 kW. Dzięki zabiegom obniżającym masę pojazdu i wysokiej sprawności systemu napędowego udało się uzyskać zasięg pojazdu wynoszący 400 km bez konieczności ładowania akumulatorów. Umieszczenie akumulatorów trakcyjnych pod podłogą obniżyło środek ciężkości, a to wraz z dwusilnikowym układem napędowym Twin Motor 4WD i zintegrowanym systemem dynamiki jazdy S-AWC, który kontroluje zachowanie samochodu i koryguje je wykorzystując do tego sterowanie hamowaniem kół przednich i systemem AYC, zmieniającym rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła, pozwoliło uzyskać bardzo precyzyjne prowadzenie samochodu przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowej stabilności.
Szereg nowatorskich rozwiązań zastosowano także w dziedzinie prezentacji informacji. Przednia szyba pojazdu stanowi w rzeczywistości ekran, na którym wyświetlane są informacje dla kierującego. Wyświetlanie informacji w polu widzenia kierowcy umożliwia mu podgląd zmian w warunkach drogowych, wskazówek dotyczących trasy i pochodzących z systemu nawigacji samochodowej, alarmów dotyczących odległości od poprzedzającego samochodu, ostrzeżeń o zjeżdżaniu z pasa ruchu oraz informacji o stałych lub tymczasowych znakach drogowych odczytanych przez system rozpoznawania znaków drogowych współpracujący z kamerą. Ponadto przednia szyba współpracuje z systemami śledzenia ruchu i ostrzegania kierowcy przy użyciu komunikacji między pojazdami, pojazdu z infrastrukturą i pojazdu z pieszymi do wyświetlania wskazówek i ostrzeżeń dotyczących tego, co znajduje się poza polem widzenia kierowcy, na przykład o pojazdach lub pieszych zbliżających się skrzyżowania, ale jeszcze niewidocznych dla kierowcy.
Dodatkowo umieszczony w górnej części obudowy zespołu wskaźników, inteligentny wyświetlacz zapewnia dostęp do całego szeregu informacji dotyczących jazdy. Po zintegrowaniu ze smartfonem z zainstalowaną aplikacją nawigacyjną, wyświetlacz może pokazywać informacje dotyczące zaplanowanej trasy. Dzięki wyszukiwaniu informacji za pomocą smartfona lub PC i wykorzystaniu sztucznej inteligencji poprzez chmurę obliczeniową, system będzie mógł przedstawiać żądane informacje wyszukane w chmurze. Funkcja inteligentnego wyświetlacza umożliwia udzielanie rekomendacji opartych o zrozumienie przez system zainteresowań lub hobby kierowcy.
W Mitsubishi eX Concept tradycyjne lusterka zastąpiono systemem kamer i wyświetlaczy. Wyświetlacze zastępujące tradycyjne lusterka zewnętrzne umieszczono po obu stronach obudowy zestawu wskaźników. Wyświetlacze, współpracując z kamerami wysokiej rozdzielczości zamocowanymi do nadwozia, pokazują obraz sytuacji obok i za samochodem, co ogranicza ruchy oczu, jakie były dotychczas potrzebne do sprawdzenia sytuacji za pomocą lusterek. Wyświetlacz zastępujący centralne lusterko wsteczne zamontowany jest w konsoli górnej samochodu i współpracuje z kamerą wysokiej rozdzielczości znajdującą się z tyłu samochodu. Zapewnia on szerszy i bardziej precyzyjny obraz sytuacji za samochodem, niż konwencjonalne lusterko wsteczne.
Zaawansowana technologia łączności mobilnej integruje pojazd z sieciami informacyjnymi. Dzięki wykorzystaniu tych sieci, system Mitsubishi Connect oferuje szeroką gamę usług, pozwalając przyjemniej wykorzystać czas spędzany w samochodzie.
Kolejne ewolucje zaawansowanych technologii bezpieczeństwa aktywnego dają możliwość bezpieczniejszego i bardziej komfortowego korzystania z samochodu. System aktywnego bezpieczeństwa dostępne w Mitsubishi eX Concept to m.in. system łagodzenia kolizji czołowych (FCM) oraz ultradźwiękowy system dezaktywacji pedału przyspieszenia przed przeszkodą (UMS). Zakres działania tych systemów, współpracujących z kamerami i radarami, został rozszerzony o wykrywanie pieszych i rowerzystów.
Uzupełnieniem powyższych, innowacyjnych systemów bezpieczeństwa aktywnego są systemy już powszechnie stosowane. Należą do nich ostrzeganie o przedmiotach w martwym polu widzenia (BSW), asystent Zmiany Pasa (LCA), ostrzeżenia o ruchu poprzecznym z przodu i z tyłu, system śledzenia warunków drogowych, system zapobiegania kolizji oparty o systemy łączności, asystent autonomicznego parkowania i system monitorowania samopoczucia kierowcy.
Mnogość systemów wspomagających kierowcę pozwoliło Mitsubishi stworzyć zintegrowany system, który umożliwia automatyczną (lub półautomatyczną) jazdę. W skład tego systemu wchodzą:
-
Automatyczny system parkowania,
-
Automatyczna jazda po autostradach i publicznych drogach,
-
Kooperacyjny tempomat adaptacyjny (CACC),
-
Asystent utrzymywania pasa ruchu (LKA),
-
Autonomiczny system zmiany pasa ruchu (ALC),
-
System autonomicznego omijania przeszkód.
Dzięki precyzyjnemu utrzymywaniu odległości od innych pojazdów jadących w pobliżu, np. w gęstym ruchu lub na autostradzie, jazda jest bezpieczniejsza, a zużycie energii elektrycznej maleje, jako że system unika niepotrzebnych przyspieszeń i hamowań.
eX Concept jest bez wątpienia autem prezentującym możliwości technologiczne producenta. Mitsubishi nie deklaruje, czy pojazd ma szanse na seryjną produkcję, natomiast modelem tym podkreśla kierunki rozwoju swoich pojazdów oraz zapowiada pełną gotowość do walki w segmencie aut elektrycznych.
Materiał Mitsubishi Press
Opracował Marcin Płachta
19.03.2016