- Odsłony: 1739
Koncern z Inglostadt zaprezentował najnowszą wersję modelu Q7 w specyfikacji S. Nowe SQ7 TDI imponuje techniką i możliwościami jakie zapewnia kierowcy, co doskonale wpisuje się w dewizę Audi – „Przewaga dzięki technice”.
A możliwości są imponujące… 320 kW (435 KM) i moment obrotowy 900 Nm sprawia, że nowe Audi SQ7 TDI to najmocniejszy na rynku SUV z silnikiem Diesla. Znana już wcześniej ośmiocylindrowa jednostka napędowa 4.0 TDI została całkowicie przekonstruowana i wykorzystuje absolutną światową nowość: połączenie dwóch klasycznych turbosprężarek oraz trzeciej, napędzanej elektrycznie. Dwie turbosprężarki załączają się selektywnie, zgodnie z koncepcją ładowania stopniowego, ponieważ przy niższym i średnim obciążeniu spaliny dopływają tylko do jednej z nich. Druga turbina włącza się dopiero przy wyższych obciążeniach. Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV), zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów, uzupełnia pracę dwóch turbosprężarek, zapewniając dynamiczny start. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje SQ7 4,0 TDI 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Wg. norm Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEFZ), samochód spala 7,4 litra paliwa na 100 kilometrów. Producent zapewnia, że dzięki zastosowaniu „potrójnego” doładowania kierowca ma do dyspozycji zwiększoną dynamikę bez „turbodziury”. Sprężarkę umieszczono blisko silnika, w ścieżce wylotowej powietrza z intercoolera. Ponieważ EAV nie potrzebuje energii spalin do wytwarzania ciśnienia, sprężarka może rozpocząć pracę w dowolnym czasie, co rozwiązuje problem tradycyjnych słabości klasycznych turbosprężarek. Dzięki takiemu rozwiązaniu, „turbodziura” przechodzi do historii. EAV w czasie krótszym niż 250 milisekund dostarcza silnikowi energii ładowania potrzebnej do dynamicznego generowania mocy. Napędzane kompaktowym silnikiem elektrycznym koło kompresji rozpędza się do prędkości 70 tysięcy obrotów na minutę. W ten sposób motor 4.0 TDI generuje swoją potężną siłę bez zauważalnego opóźnienia – jest ona osiągalna natychmiast po wciśnięciu pedału przyspieszenia. To ogromna zaleta tego rozwiązania, zwłaszcza podczas ruszania.
EAV o maksymalnej mocy 7 kW, zasilana jest z pokładowej instalacji elektrycznej o napięciu 48 V. Audi SQ7 TDI wykorzystuje instalację pokładową zwiększonej mocy do napędzania systemów wymagających wyższego napięcia: aktywnej elektromechanicznej stabilizacji przechyłu pojazdu (EAWS) i EAV. Dla zaspokojenia ich zwiększonych wymagań energetycznych, pod powierzchnią bagażnika zamontowano 48-woltowy akumulator litowo-jonowy o pojemności nominalnej 470 watogodzin i maksymalnej mocy wyjściowej 13 kW. Ten właśnie akumulator jest źródłem mocy instalacji pokładowej 48V. Konwerter prądu stałego łączy instalację 48V z instalacją 12V. Niezbędna energia przesyłana jest przez bardzo wydajny generator podwyższonej mocy o wydajności ponad 80 procent i mocy maksymalnej do 3 kW. Ponadto 48-woltowy akumulator wspiera w razie potrzeby instalację 12-woltową, co zmniejsza obciążenie 12-woltowego akumulatora ołowianego.
Przekonstruowana, ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów tiptronic przełącza biegi bardzo szybko i efektywnie, a przy wyższych prędkościach pozwala na „żeglowanie” na wolnym biegu. Sercem stałego napędu na cztery koła quattro jest precyzyjnie współpracujący z systemami kontroli zawieszenia, samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy o lekkiej, kompaktowej konstrukcji.
Zasada lekkiej konstrukcji obowiązywała również przy konstruowaniu podwozia. Wahacze w przeważającej części wykonano z aluminium. Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, to elementy wyposażenia standardowego – na życzenie dostępne także w wersji sportowej. Krótko po wejściu modelu na rynek, dostępny będzie także opcjonalny układ hamulcowy z bardzo lekkimi tarczami ceramicznymi wzmacnianymi włóknem węglowym. Standardowo, nowy SUV Audi oferowany jest z 20-calowymi felgami i oponami w rozmiarze 285/45. Paleta felg opcjonalnych z programu quattro GmbH sięga 22 cali.
Nowym na rynku rozwiązaniem wśród samochodów tego typu jest elektromechaniczna, aktywna stabilizacja wychylania się pojazdu w zakrętach. Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną rozdziela tu dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni, dwie połowy są od siebie oddzielone, co wpływa na znaczny wzrost komfortu jazdy. Przy jeździe sportowej rury stabilizatora są połączone. Znacznie redukuje to ruchy przechyłowe, tzn. wychylanie się pojazdu na boki. Efektem tego jest sztywna, sportowa zwrotność pojazdu. Auto mniej „toczy się” w zakrętach, a tendencja do podsterowności zmniejsza się.
Takie rozwiązanie umożliwia osiągnięcie lepszego przyspieszenia poprzecznego, co pozwala na szybsze pokonanie zakrętu. Przedni i tylny stabilizator można regulować niezależnie od siebie. Aktywny rozkład momentu stabilizatorów między osią przednią, a tylną pozytywnie wpływa na zachowanie się samochodu podczas jazdy. Precyzja ruchów kierownicy i zwinność pojazdu znacznie się zwiększają.
W porównaniu do konwencjonalnych stabilizatorów uruchamianych hydraulicznie, system Audi oparty na napięciu 48 V posiada o wiele więcej zalet. Daje więcej mocy, pracuje szybciej, jest bardziej efektywny, a poza tym uaktywnia się już przy niskich prędkościach. Ponieważ system elektromechanicznej stabilizacji wychylania się pojazdu nie wymaga użycia oleju, nie trzeba go konserwować i jest przyjazny środowisku.
Zaawansowana technologia wspiera kierowcę nie tylko pod maską Audi SQ7. Nowości znajdziemy również w zewnętrznym oświetleniu pojazdu. Standardowe reflektory diodowe, opcjonalne reflektory diodowe Matrix, a także tylne kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Każda jednostka świateł drogowych reflektorów diodowych Matrix podzielona jest na 30 pojedynczych diod świetlnych. Kamera umieszczona w wewnętrznym lusterku analizuje sytuację na drodze. Na podstawie tych informacji, sterownik włącza i wyłącza diody w zależności od sytuacji na drodze lub w aż 64 zakresach reguluje intensywność ich światła. Daje to miliony różnych kombinacji natężenia światła, dzięki czemu te wysoce zaawansowane technicznie reflektory doskonale oświetlają drogę, a jednocześnie inni uczestnicy ruchu nie są oślepiani. Znaki drogowe są oświetlane ze zmniejszonym natężeniem światła, dzięki czemu kierowca nie jest oślepiany odbitym od nich światłem.
Do całej palety funkcji reflektorów diodowych Matrix należy także inteligentne doświetlanie zakrętów, polegające na przesunięciu głównego punktu oświetlenia. Jeżeli na pokładzie samochodu zamontowano opcjonalną nawigację MMI plus, na podstawie danych odcinkowych z niej uzyskiwanych, światła doświetlające zakręt zapalają się już przed wejściem samochodu w zakręt.
Wnętrze Audi SQ7 to połączenie elegancji i komfortu. Audi dostarcza samochód z pięcioma lub siedmioma siedzeniami. Standardowo drugi rząd siedzeń ma oparcie dzielące się na trzy części. Każda z części składa się osobno. Opcjonalny trzeci rząd składa i rozkłada się elektrycznie. Komfortowe wyposażenie odpowiada wyposażeniu aut klasy luksusowej. Klient może zamówić fotele sportowe lub fotele sportowe plus. Przesuwane i składane siedzenia drugiego rzędu ułatwiają wsiadanie do opcjonalnego rzędu trzeciego. Elektrycznie zamykana i otwierana pokrywa bagażnika jest elementem wyposażenia seryjnego. Wnętrze nowego Audi SQ7 TDI poszczycić się może również wieloma szlachetnymi szczegółami stylistycznymi, wśród których są m.in. analogowe zegary z szarymi tarczami i białymi wskazówkami, specjalne ekrany powitalne i emblematy S.
Oświetlenie wnętrza oraz bagażnika jest diodowe. „Pakiet świetlny” we wnętrzu dostępny jest w standardzie. W jego ramach światłem w kieszeniach drzwi i światłem do czytania sterują włączniki wyposażone w czujnik ruchu. Na tablicy rozdzielczej i w obudowie drzwi umieszczone jest tzw. oświetlenie konturowe - wąskie diodowe światłowody podkreślające przebieg linii. Opcjonalnie wybrać można pakiet oświetlenia Ambiente. Obejmuje ono podświetlane listwy progowe i dodatkowe oświetlenie konturowe konsoli środkowej. W wersji topowej, kierowca samodzielnie konfiguruje oświetlenie wnętrza. Za pomocą systemu MMI może wybierać spośród kilku profili w pięciu strefach, a w profilu „drive select” w aż 32 stopniach regulować kolor oświetlenia konturowego. Dostępna jest także linia wzornicza Audi design selection: obicia skórzane z kontrastowymi szwami, podsufitka z tkaniny Alcantara w kolorze czarnym, sportowe fotele plus ze skóry w kolorze brązowym z kontrastowymi szwami oraz dywaniki z luksusowego weluru. Dwuczęściowa aplikacja składa się z aluminium i karbonu.
O komfort i bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów dbają dwadzieścia cztery systemy wsparcia kierowcy, m.in. „asystent wydajności”, który wyświetla na tablicy rozdzielczej odpowiednie informacje, wspierając w ten sposób kierowcę w oszczędzaniu paliwa. Standardowy system bezpieczeństwa - funkcja ostrzegania i hamowania awaryjnego, której celem jest unikanie wypadków i ochrona pieszych, jeszcze bardziej podnosi bezpieczeństwo nowego SQ7. Korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami z asystentem jazdy w korkach, odciąża kierowcę podczas jazdy w korku na autostradzie lub innej drodze wyższej klasy, przejmując czasową kontrolę nad kierownicą. Dzięki predyktywnemu tempomatowi ACC, możliwe jest wcześniejsze zaprogramowanie i dostosowanie prędkości do przebiegu drogi i ograniczeń, takich jak np. wjazd na teren zabudowany.
Aby uprzyjemnić podróż pasażerom, Audi umożliwia wyposażenie pojazdu w MMI Navigation plus - najwyższy stopień rozbudowy systemu infotainment, oparty na modułowej platformie infotainment drugiej generacji. Dzięki zintegrowanemu modułowi transmisji danych LTE i punktowi dostępu do internetu hotspot, będącymi elementami pakietu Audi connect, pasażerowie mogą surfować po internecie korzystając ze swoich urządzeń mobilnych. Pakiet Audi connect daje też możliwość korzystania z bogatego folderu funkcji online.
Kolejnym elementem systemu infotainment jest Audi smartphone interface. Z jego pomocą, dostosowane do indywidualnych potrzeb otoczenie w samochodzie, pozwala na prostą obsługę smartfonów z systemem operacyjny iOS lub Android wykorzystując monitor systemu MMI.
W Audi SQ7 TDI znajdziemy także doskonały sprzęt muzyczny. Cyfrowy procesor sygnału systemu dzwięku Bang & Olufsen steruje jedenastoma kanałami i 23 głośnikami w ten sposób, że każdy pasażer, niezależnie od miejsca zajmowanego w pojeździe, słyszy tak samo dokładny i harmonijny dźwięk. Cztery głośniki w słupkach A osobnymi kanałami transmitują te elementy dźwięku, które dają wrażenie przestrzennej wysokości – muzyka rozbrzmiewa jak na dużej, wirtualnej scenie. Nowo zaprojektowane głośniki oraz nowy wzmacniacz o mocy 1920 W, gwarantują wrażenia muzyczne na najwyższym poziomie. Także sprzęt Bose Surround Sound System, który odtwarza dźwięk z 19 głośników, ma w słupkach A dwa wyżej wymienione głośniki, by w ten sposób dawać wrażenie trzeciego wymiaru.
W tył oparć przednich siedzeń można wpiąć dwa opcjonalne tablety Audi. Tablety umożliwiają pasażerom siedzącym z tyłu dostęp do systemu infotainment ze znakiem jakości premium. Zintegrowane media rozrywkowe czy nawigacja pobierana z systemu infotainment, to tylko wybrane elementy funkcjonalności tabletów Audi.
Materiały Audi Press Bank
Opracował Marcin Płachta
Musze przyznać, że wręcz zmęczyło mnie wymienianie wszystkich podanych przez producenta nowości i gadżetów. Z powyższej informacji wyłania się obraz niemal kosmicznego samochody na pokładzie którego znajdują się urządzenia o jakie trudno nawet na pokładzie Star Treka. Ilość zaawansowanej technologi niemal mnie przytłoczyła, a jak to wszystko sprawdzi się w praktyce? Pierwsza obawa jaka nasunęła mi się na myśl to, co będzie jeśli te systemy zaczną zawodzić? Z ogromną ciekawością poczekam na opinie serwisów o kilkuletnich Audi SQ7. Oby były tak dobre jak przeświadczenie producenta o doskonałości samochodu.
Komentarz Krzysztof Krzyna
06.03.2016