sobota, sierpień 13, 2022

Niezależny Polski Portal Motoryzacyjno-Turystyczny

Citroen od zawsze słynął z ekstrawagancji i niebanalnych rozwiązań. Nie inaczej wygląda to w przypadku nowego citroena C4 Picasso. Co prawda nie szokuję on, tak jak niektórzy jego poprzednicy ale zdecydowanie nie należy do aut tuzinkowych.

Stojąc z nim twarzą w twarz widzimy maskę dotąd spotykaną tylko w modelach studyjnych.

Światła ma umieszczone w dwóch, a nawet można powiedzieć w trzech, nie zespolonych ze sobą rzędach po każdej stronie grila ozdobionego w pokaźnych rozmiarów logo citroena. Najwyżej wkomponowano w maskę piękne ledowe światła dzienne. Długie, wąskie i zadziornie zachodzące ku górze maski i na błotnik. Pełnią one jednocześnie funkcję kierunkowskazów i potrafią z jednego paska świateł ledowych wydawać dwa kolory- biały dzienny i pomarańczowy kierunkowskazów. Nieco niżej znajdują się podwójne, zespolone lampy, halogenowe światła mijania i światła drogowe, a jeszcze niżej w trzecim rzędzie wbudowane w dolną część zderzaka światła przeciwmgielne. Również w przedniej części zderzaka pomiędzy reflektorami znalazł miejsce potężny wlot powietrza.

Linia boczna C4 nawiązuje do jednobryłowego kształtu karoserii. Jedynie maska jest wysunięta nieco do przodu pod kątem łamiącym ten kształt. Ogromna przednia szyba zachodzi wysoko na dach, a przed szybami w drzwiach konstruktorzy przewidzieli miejsce na sporych rozmiarów okno poprawiające widoczność. Bardzo subtelne ale widoczne przetłoczenia karoserii nadają autu niepowtarzalny styl. Na krótkich wysięgnikach po bokach królują duże lusterka z wbudowanymi ledowymi kierunkowskazami. Boczna linia okien kończy się kolejnym przeszkleniem, tym razem w tylnym słupku. Oglądając auto od tyłu można zadać sobie pytanie, czy ta zwartość i solidność wyglądu nie jest nam znana przypadkiem z samochodów niemieckich? Tak, tył auta nie jest już tak ekstrawagancki jak jego pozostała reszta. Podwójne zespolone światła tylne wyglądają niebanalnie i atrakcyjnie. Citroen zastosował tu pewna sztuczkę, przez którą ciężko oderwać wzrok o zapalonych lamp z tyłu, a mianowicie posiadają one tzw. efekt 3D, głębię, jakby światło wydobywało się gdzieś w wnętrza karoserii.

Klapa bagażnika sprawia wrażenie bardzo solidnej i masywnej, a wykończona jest od góry pokaźnym spoilerem z wbudowanym trzecim światłem stop.

Niebagatelną ozdobę testowanego samochodu stanowiły piękne 17calowe felgi ze stopów lekkich. Francuzi potrafią dbać o detale wyglądu.

Wsiadamy do środka. Pierwsze wrażenie na plus, to duża przestrzeń i bardzo wygodne fotele, na minus – wyświetlacze ciekłokrystaliczne, dotykowe i sama elektronika – dużo tego.

Deska wykonana w typowy dla citroena sposób, czyli dość mocno futurystyczna i oczywiście ze wskaźnikami na środku. Jednym się spodoba, drugim nie, mnie się spodobała. Materiały wysokiej jakości, wszystko bardzo dobrze spasowane, dobrane kolorystycznie i wypieszczone w szczegółach i dodatkach mających wpływ na odbiór wizualny. No i ogromna przednia szyba. W ogóle widoczność w tym aucie zasługuje na szóstkę. Bardzo wiele przeszklonej powierzchni, duże okna i wąskie słupki, wszystko to sprawia, że mamy niemal nieograniczoną widoczność. A co będzie w słoneczny dzień, kiedy promienie słońca będą chciały oślepić kierowcę przez tę ogromną zachodzącą na dach szybę? Ano nic, kierowca po prostu opuści zasuwane przesłony wkomponowane w podsufitkę i zmniejszy tym sposobem powierzchnię szyby, chroniąc się przed promieniami. Załatwione, ach ci Francuzi, gadżet za gadżetem, a to nie koniec.

Obszyta skórą kierownica jest bardzo wygodna a wbudowane w nią przyciski sterowania łatwe do opanowania. Nie można tego powiedzieć o dotykowym 7 calowym panelu sterowania nawiewem, radiem, nawigacją i jeszcze kilkoma funkcjami. Korzystanie z niego odwraca uwagę od drogi, wymaga przyjrzenia się co chcemy ustawić i w jaki sposób to zrobić. Chyba producent zbyt wiele urządzeń obsługowych chciał umieścić w tym panelu. Wysoko pod szybą zaprojektowano drugi 12 calowy wyświetlacz, ten działa tylko informacyjnie pokazując nam parametry eksploatacyjne i prowadzenia auta. Ciekawostka, mapa nawigacji wyświetla się na obu, chyba niepotrzebnie. Większy wyświetlacz jest bardzo wyraźny i wywiązuje się ze swojej roli doskonale. Jak wspomniałem przednie fotele są bardzo wygodne i mają dobre trzymania boczne. Pełen zakres regulacji w testowanym modelu uzupełniony był o funkcję masażu kierowcy i pasażera oraz wysuwany podnóżek dla tego drugiego. Bardzo pomysłowo w zamykanym schowku znalazło się nawet gniazdo zasilacza 230 volt. Pojemny schowek pośrodku konsoli i dwa oddzielne podłokietniki uzupełniają przestrzeń wokół kierowcy.

Z tyłu jak przystało na Picasso mamy trzy osobne fotele. Każdy dysponuje własną regulacją i jest przesuwany. W oparciach przednich siedzeń znajdziemy rozkładane stoliki z podświetleniem.

Drugi rząd siedzeń ma również do dyspozycji własną regulację nawiewów i oświetlanie sufitowe. Pasażerowie nie powinni w nim narzekać na brak miejsca ani nad głową ani na nogi.

Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest otwierana elektrycznie klapa bagażnika. Zachodzi ona głęboko, aż na boki i unosi razem ze światłami. Bagażnik zadowolić powinien każdego. 537 litrów pojemności i regularne kształty można powiększyć do 630 przesuwając do przodu siedzenia w drugim rzędzie.

Testowana wersja to C4 Picasso z dwu litrowym silnikiem wysokoprężnym Blue HDI o mocy 150KM.

Po uruchomieniu motoru do kabiny dociera tylko ledwie słyszalny dźwięk diesla.

Przy ruszaniu czuć delikatnie jak elektryczny hamulec awaryjny zwalnia auto. Nie ma szarpnięcia, wszystko dzieje się płynnie i delikatnie. Sześciobiegowa przekładnia manualna działa precyzyjnie i gładko. Samochód ochoczo nabiera prędkości, a moc silnika jest zupełnie wystarczająca aby cieszyć się jazdą. Układ kierowniczy reaguje precyzyjnie i daje też kierowcy poczucie pewności. Łatwo się wczuć, w to co dzieje się pomiędzy kołami a nawierzchnią. Citroen prowadzi się komfortowo i pasażerowie auta nie będą narzekali na wyboje na drodze. Wyposażony w system start/stop samochód wyłącza się dość często, nawet przy bardzo krótkich postojach, ale system reaguje szybko na wciśnięcie pedału sprzęgła i niemal nie odczujemy ponownego uruchomienia silnika.

Jak przystało na typowo rodzinny samochód nie zabraknie w nim przestrzeni nawet dla pięciu pasażerów. Czworo może jechać w bardzo komfortowych warunkach ze środkowego fotela w tylnym rzędzie robiąc stolik lub wygodny podłokietnik. Jazda w trasie potrafi być przyjemna, a przy okazji ekonomiczna. Jadąc oszczędnie możemy zejść nawet do nieco ponad pięciu litrów. Na autostradzie przy dopuszczalnej prędkości, testowany samochód spalił 6,5 litra paliwa na 100 km, a w ruchu miejskim 7,1 l/100km. Jak na tak duże rodzinne auto wyniki są bardziej niż zadowalające. Ceny w naszych salonach zaczynają się od 71 900 zł.

   

 

Tekst i zdjęcia Krzysztof Krzyna

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

-->

CookiesAccept

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są pliki Cookie

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.

 

  1. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego swiatnakolach.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. W niniejszym dokumencie, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego swiatnakolach.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  3. dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika serwisu internetowego i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb,
  4. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
  5. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
  6. dostarczania użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  7. W ramach serwisu internetowego swiatnakolach.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
  8. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
  9. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
  10. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu,
  11. "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez użytkownika ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.,
  12. "reklamowe" pliki cookies, umożliwiające dostarczanie użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  13. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
  14. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym swiatnakolach.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.
  15. Pliki cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego swiatnakolach.pl, a następnie wykorzystywane przez współpracujących z serwisem reklamodawców, firmy badawcze oraz dostawców aplikacji multimedialnych.

 

  1. Zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych serwis eurowypoczynek.pl wykorzystuje dane zarejestrowanych użytkowników tylko i wyłącznie na swoje potrzeby. Nie udostępniamy ani nie sprzedajemy danych osobom trzecim.

 

Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?

Przeglądarka Opera

Przeglądarka Firefox

Przeglądarka Chrome

Przeglądarka Internet Explorer

Przeglądarka Safari