niedziela, sierpień 14, 2022

Niezależny Polski Portal Motoryzacyjno-Turystyczny

 

FSO Polonez – w czasach PRL’u bogata limuzyna, polska duma i niesamowity samochód. Śmiało można powiedzieć, że od początku produkcji był i jest do teraz marzeniem wielu Polaków. Na ulicach widzimy ich coraz mniej, więc znowu odwracamy za nimi wzrok, przypominając sobie czasy lub historie z czasów świetności i wręcz elitarności tego pojazdu.

Historia Poloneza sięga początku lat 70, kiedy to FSO zapragnęło wprowadzić model zastępczy dla Fiata 125p. Projekt, który zdaje się być całkowicie polską robotą, nie do końca nią jest, bowiem od początku był głęboko powiązany z Włochami. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że Polonez został narysowany przez Giorgietto Giugiaro – co prawda, on tylko odsprzedał projekt dla FSO, które go przerobiło na własne potrzeby, ale możemy bez przekłamania powiedzieć, że jest to jeden z jego pomysłów. A kim był Giugiaro? Pewnie każdy zna między innymi DeLoreana DMC 12, czy Golfa 1 – to właśnie jego rysunki. Napawa dumą, co?

 

FSO Polonez ‘Borewicz’.

Pierwszy model FSO Poloneza, wypuszczony na rynek, to MR78, czyli znany wszystkim ‘Borewicz’. Można go odróżnić od innych starych Polonezów przez czarną kratkę za tylną boczną szybą. Bazując na MR78 powstawało wiele faceliftingów, w których najbardziej charakterystyczne to nowy, dłuższy nosek i – w właśnie ‘Akwarium’ – zmiana tejże kratki na szybę, znacznie poprawiającą widoczność w samochodzie. Później były tak zwane ‘przejściówki’ ze zmienionymi tylnymi lampami, aż dotarliśmy do Caro, Atu, Caro Plus i Atu Plus.

 

FSO Polonez ‘Akwarium’.

Dzisiaj jednak główną uwagę poświęcimy temu konkretnemu modelowi, czyli ‘Akwarium’ z rocznika 1989. Samochód został zakupiony przez wieloletniego miłośnika marki, który jest doskonałym przykładem obrazującym wciąż spoglądających z utęsknieniem na Polonezy Polaków. Ten napędzany jednostką 1.5 AB, czyli seryjnie wzmocnioną, pojazd wzbudza ogromne zainteresowanie wśród widzów. Trzeba przyznać, że mimo wieku doskonale radzi sobie na drodze i wygląda bardzo dumnie, przynosząc ogromne szczęście właścicielowi.

Silnik, czyli wyżej wymienione 1.5 SLE, jest rzędowym, czterocylindrowym motorem o mocy 82 KM. Został skomponowany z pięciobiegową skrzynią biegów (były produkowane z cztero- i pięciobiegowymi wariantami). Samochód jest zachowany w całkowicie oryginalnym zestawieniu – zarówno pod względem lakieru, blachy jak i mechaniki, co tylko potęguje podziw oglądających.

 

FSO Polonez ‘Akwarium’ na tle ‘Borewicza’ i drugiego ‘Akwarium’.

Co ciekawe, Poloneza można uznać za jeden z bezpieczniejszych samochodów tamtych czasów. Kolumna kierownicy (w przeciwieństwie do tej z Fiata 125p) została zbudowana w nowoczesny, jak na te lata, sposób i nie uszkadzała kierowcy nóg przy zderzeniu czołowym. Ale to nie wszystko – niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że zderzaki Poloneza nie są plastikowe, tak jak się wydaje. Są natomiast z bardzo twardej gumy, dlatego przy niewielkich stłuczkach samochód wychodzi niemal bez szwanku, bo zderzaki nie pękają, a niczym w czołgu, bardziej uszkadzają przedmiot lub pojazd, w który uderzają. To dodatkowo zapewnia bezpieczeństwo kierowcy.

 

FSO Polonez ‘Akwarium’.

Spora część z nas nawet nie zauważyła, kiedy najsłynniejsze polskie auto wkroczyło w świat tak zwanych klasyków, dumnie reprezentując honorowe miejsce nieistniejącej już marki FSO. Samochody te nie są drogie w kupnie, czy utrzymaniu, ale będzie ich teraz już tylko mniej i mniej, aż w końcu ostatnie egzemplarze trafią do strzeżonych garaży, muzeów, czy na kartki podręczników do historii. Można się jednak założyć, że większość Polaków i tak będzie zawsze wiedziało co to jest za samochód i skąd pochodzi, dlatego nieprzerwanie znajdywać on będzie szacunek wśród innych. Całe szczęście, wciąż są ludzie (tak jak właściciel opisywanego tutaj „Akwarium”), którzy w sferze nowinek technicznych i szerokim świecie motoryzacji, wciąż marzą o jednym, pięknym i starym Polonezie w garażu, dlatego pamięć o nich prawdopodobnie jeszcze długo nie zaniknie.

 

Tekst i zdjęcia Michał Beszta-Borowski

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

-->

CookiesAccept

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Czym są pliki Cookie

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.

 

  1. W związku z udostępnianiem zawartości serwisu internetowego swiatnakolach.pl stosuje się  tzw. cookies, tj. informacje zapisywane przez serwery na urządzeniu końcowym użytkownika, które serwery mogą odczytać przy każdorazowym połączeniu się z tego urządzenia końcowego, może także używać innych technologii o funkcjach podobnych lub tożsamych z cookies. W niniejszym dokumencie, informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach naszych serwisów internetowych. Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego swiatnakolach.pl. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny serwisu internetowego, z którego pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  3. dostosowania zawartości stron serwisu internetowego do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika serwisu internetowego i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb,
  4. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
  5. utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
  6. dostarczania użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  7. W ramach serwisu internetowego swiatnakolach.pl możemy stosować następujące rodzaje plików cookies:
  8. "niezbędne" pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu internetowego, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu,
  9. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu,
  10. pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu,
  11. "funkcjonalne" pliki cookies, umożliwiające "zapamiętanie" wybranych przez użytkownika ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.,
  12. "reklamowe" pliki cookies, umożliwiające dostarczanie użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  13. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w urządzeniu końcowym użytkownika, a tym samym będziemy przechowywać informacje w urządzeniu końcowym użytkownika i uzyskiwać dostęp do tych informacji.
  14. Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia korzystanie z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, w szczególności wymagających logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w serwisie internetowym swiatnakolach.pl z zastrzeżeniem tych, do których dostęp wymaga logowania.
  15. Pliki cookies mogą być zamieszczane w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego swiatnakolach.pl, a następnie wykorzystywane przez współpracujących z serwisem reklamodawców, firmy badawcze oraz dostawców aplikacji multimedialnych.

 

  1. Zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych serwis eurowypoczynek.pl wykorzystuje dane zarejestrowanych użytkowników tylko i wyłącznie na swoje potrzeby. Nie udostępniamy ani nie sprzedajemy danych osobom trzecim.

 

Jak wyłączyć pliki cookie w przeglądarce ?

Przeglądarka Opera

Przeglądarka Firefox

Przeglądarka Chrome

Przeglądarka Internet Explorer

Przeglądarka Safari