- Odsłony: 1332
Salon samochodowy Geneva Motor Show 2017 stanowi punkt zwrotny dla Mitsubishi Motors Corporation (MMC), zaznaczony światową premierą całkowicie nowego kompaktowego modelu SUV Coupé nazwanego Eclipse Cross – pierwszego przedstawiciela nowej generacji samochodów Mitsubishi Motors, który ma pomóc we wzmacnianiu wizerunku marki i pozycjonowaniu jej w Europie jako producenta (niemal) wyłącznie zajmującego się samochodami z segmentu SUV.
Pełniąc tę rolę Mitsubishi Eclipse Cross pomoże zwiększyć liczbę klientów firmy Mitsubishi Motors, uzupełniając ofertę, jaką stanowią modele ASX (obecnej i przyszłej generacji) oraz Outlander (obecnej i przyszłej generacji), co pozwoli marce podążać w zupełnie nowym kierunku i budować jej pozycję rynkową.
Nowy kierunek projektu jest widoczny w bardzo dynamicznych konturach samochodu, przywodzących na myśl sportowca w blokach startowych.
Etapem ewolucji koncepcji wizualnej „Dynamicznej Tarczy” są reflektory przeciwmgielne i kierunkowskazy umieszczone nisko, w mocno zaznaczonym fragmencie pasa przedniego, podczas gdy reflektory LED i światła do jazdy dziennej znajdują się obecnie tuż pod powierzchnią wyznaczoną przez maskę silnika.
Zachowano klinową formę nadwozia samochodu koncepcyjnego, by podkreślić wrażenie ruchu typowe dla nadwozi coupe – dynamizm tej formy dodatkowo podkreślono ostrym kątem tylnej szyby, dużym rozstawem osi przy krótkich zwisach oraz wyraźnym poszerzeniem przednich i tylnych błotników.
Wewnątrz samochodu duże powierzchnie, jak deska rozdzielcza oraz panele drzwiowe, są wykończone miękkim materiałem o trójwymiarowej strukturze, przypominającym skórę, w wyglądzie i dotyku kontrastując z twardymi powierzchniami srebrnych listew, a skórzana tapicerka (dostępna w zależności od rynku i wersji modelowej) wykończona jest ozdobnymi pomarańczowymi obszyciami.
W ramach swoich kompaktowych (i stylowych) proporcji, Eclipse Cross zapewnia we wnętrzu ergonomiczne i przestronne środowisko dla kierowcy i pasażerów.
Samochód dysponujący rozstawem osi 2670 mm i szerokością całkowitą 1805 mm, przy długości całkowitej 4405 mm, oferuje przyjazną przestrzeń wnętrza, której dodatkowe zalety wynikają między innymi z niskiego położenia deski rozdzielczej i możliwości regulacji położenia tylnego siedzenia. Starannie przemyślana konstrukcja dachu pozwoliła zachować komfortową ilość miejsca nad głowami pasażerów nawet, jeśli samochód wyposażony jest w opcjonalny panoramiczny dach słoneczny – okno z widokiem niebo.
W wersji użytej w modelu Eclipse Cross, system S-AWC zawiera uruchamiany hamulcami aktywny system kontroli pokonywania zakrętów (AYC) wbudowany w układ 4WD. Tak wyposażony system S-AWC precyzyjnie spełnia żądania kierowcy i kontroluje zachowanie pojazdu na podstawie informacji z czujników położenia kierownicy, przyspieszeń kątowych, momentu napędowego, siły hamowania i prędkości kół. Zgodnie z procedurami sterowania znoszeniem w obwodzie ze sprzężeniem zwrotnym, kieruje on sygnały do odpowiednich komponentów systemu, aby umożliwić pojazdowi precyzyjne wykonanie zamiarów kierowcy. S-AWC zapewnia lepszą dokładność śledzenia toru jazdy na zakrętach, podwyższenie stabilności jazdy na wprost, stabilności przy zmianie pasa ruchu, czy przy jeździe po nawierzchni o niskim współczynniku przyczepności.
- Całkowicie nowy silnik benzynowy 1,5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbodoładowaniem: Mitsubishi Motors opracował całkowicie nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy małej pojemności o bardzo dobrych osiągach, przy świetnych parametrach środowiskowych.
Silnik ten dysponuje większym momentem obrotowym przy niskich i średnich obrotach, niż obecnie stosowane silniki benzynowe MMC 2,0 oraz 2,4 litra. a dalszy płaski przebieg krzywej momentu obrotowego rozciągający się aż do stosunkowo wysokich obrotów sprawia, że silnik 1,5 l błyskawicznie reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, do czego przyczyniło się między innymi zintegrowanie kolektora wydechowego z głowicą cylindrów oraz działanie systemu zmiennych faz rozrządu MIVEC (zarówno po stronie zaworów ssących, jak i wydechowych), a także użycie kompaktowej turbosprężarki z zaworem upustowym spalin.
Ponadto, precyzyjne sterowanie wtryskiem paliwa zarówno do cylindrów, jak i do kolektora dolotowego, pozwoliło dopasować zasilanie silnika do warunków jazdy, a rezultatem jest doskonały wynik w postaci niskiego zużycia paliwa i niskiej emisji spalin
- Zmodernizowany silnik wysokoprężny 2,2 l z turbodoładowaniem jest rozwinięciem obecnego silnika 4N14 firmy MMC. Nowa wersja tego silnika opracowana dla Eclipse Cross otrzymała szereg rozwiązań redukujących siły tarcia pomiędzy ruchomymi elementami. Znacznej poprawie uległy też reakcje układu wtryskowego na zmiany obciążenia silnika.
Pozwoliło to obniżyć zużycie paliwa, uzyskać wyższą czystość spalin, zmniejszyć poziom hałasu mechanicznego i uzyskać większą moc. Ponadto redukcja masy tłoków, korbowodów i wału korbowego przyczynia się do wygładzenia pracy silnika i poprawy przyspieszeń samochodu w pełnym zakresie prędkości obrotowych.
Materiał Press Mitsubishi