- Odsłony: 34266
Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu SsangYong zaprezentuje światu model koncepcyjny nowego luksusowego SUV-a o nazwie LIV-2 (Limitless Interface Vehicle)znany wcześniej jako projekt rozwojowy Y400. W swoim kolejnym wcieleniu po modelu LIV-1 zaprezentowanym podczas Salonu Samochodowego w Seulu w 2013 r. nowa odsłona serii prezentuje bardziej zaawansowany język projektowy i pełniejsze ucieleśnienie koncepcji „Dignified Motion”.
Będąc kontynuacją wcześniejszej filozofii projektowej znanej pod nazwą „Robust, Specialty, Premium” (Krzepki, Wyspecjalizowany, Najlepszy), która leżała u podstaw uprzednich modeli koncepcyjnych SsangYonga, ten nowy i oryginalny koncepcyjny SUV zabiega o stworzenie emocjonalnej więzi między kierowcą, pasażerami i pojazdem, a w przyszłości wyewoluować ma w następny strategiczny model ze stajni SsangYonga, który przyczyni się do dalszego wzrostu firmy.
KONCEPCJA STYLIZACJI
LIV-2 czerpie z doświadczenia firmy jako wiodącego koreańskiego producenta SUV-ów z rzeczywistym napędem 4x4, a jednocześnie ucieleśnia koncepcję „Dignified Motion” zainspirowaną przez wspaniałość natury oraz filozofię projektową SsangYonga „Nature-born 3Motion”. Model charakteryzuje się twardym, męskim wyglądem SUV-a, wzbogaconym o dynamiczną i energiczną stylizację będącą częścią linii tematycznej „Robust Aesthetics”.
Oprócz silnej i trwałej konstrukcji ramowej oraz oryginalnego napędu na cztery koła SsangYonga, LIV-2 charakteryzuje się tzw. inteligentnym interfejsem, który ułatwia komunikację między kierowcą a pojazdem.
„Nieograniczony potencjał” modelu LIV-2 oznacza, że pojazd może jechać po niemal każdym terenie, a jednocześnie oferuje komfort i prowadzenie charakterystyczne dla luksusowej limuzyny, z obfitością miejsca w drugim rzędzie foteli i wyposażeniem zapewniającym maksimum relaksu.
Jako model flagowy następnej generacji LIV-2 będzie kluczowym samochodem typu SUV, który ma otworzyć przed firmą zupełnie nowe fragmenty rynku.
WYGLĄD ZEWNĘTRZNY
Tak jak modele koncepcyjne SsangYong XIV (eXciting user-Interface Vehicle) i SIV (Smart Interface Vehicle) prezentowały pomysły firmy na subkompaktowe i kompaktowe SUV-y, tak LIV-2 ukazuje wizję SsangYonga w odniesieniu do SUV-ów średniej wielkości w segmencie D i dużej wielkości w segmencie E.
Silny, zaradny, charyzmatyczny i dostojny, a jednocześnie pełen gracji – kolejny samochód SsangYong inspirowany hasłem „Nature, Born 3-Motion”.
Na wygląd tego silnego, autentycznego SUV-a największy wpływ ma jego powściągliwa wrażliwość, a efekt nowoczesności zapewniony jest przez matowo-białe wykończenia nadwozia i odcienie bieli we wenętrzu kabiny, które podkreślają futurystyczną acz pełną mocy aurę przenikającą cały samochód.
Tak świeży, nowoczesny i atrakcyjny styl został stworzony poprzez fuzję mocnego nadwozia, rzucających się w oczy wlotów powietrza i spójności frontu płynnie łączącego maskownicę z reflektorami.
Siatka maskownicy przywodzi na myśl rozpięte skrzydła ptaka. Po raz pierwszy podobny wzór – symbolizujący wolność i swobodę – zastosowano w modelu Tivoli, jednak stosowany on będzie we wszystkich przyszłych modelach SsangYonga, stając się ich znakiem rozpoznawczym.
Dodatkowo, silnie zarysowane linie boczne, szczególnie w tylnych rejonach samochodu, gdzie wznoszą się wzwyż ku tylnemu zderzakowi i które także pojawiły się już w Tivoli, również staną się kolejnym elementem wyróżniającym modele SsangYonga.
Nowe charakterystyczne elementy wyglądu obejmują m.in. elektryczne stopnie umieszczone po obu stronach pojazdu dla większego bezpieczeństwa i wygody, jak również zaawansowane technologie, które podświetlają ścieżkę dla pasażerów zmierzających do samochodu lub go opuszczających w nocy.
Opony dla koncepcyjnego modelu LIV-2 mają zapewnić komfort nawet w najtrudniejszych warunkach. Zróżnicowany kąt i wielowarstwowy bieżnik redukują szum powstający podczas jazdy na nierównej powierzchni. Znacząco zmniejszono także ryzyko tzw. akwaplanacji, czyli utraty przyczepności opony podczas jazdy po mokrej nawierzchni dzięki zastosowaniu wysokiego sztywnego bloku i głębokiego rowku bieżnika.
Kolor nadwozia przejawiający się jako świetlista jasność transponuje czystość i tajemniczość. Zastosowanie kombinacji matowej i błyszczącej bieli podkreśla dostojność kształtów samochodu.
WNĘTRZE
Założeniem projektu LIV-2 było stworzenie nowoczesnego wnętrza charakterystycznego dla luksusowej limuzny z kierowcą, jak również zapewnienie dużo miejsca dla pracy i odpoczynku. Z tego powodu też wnętrze powinno być wyposażone w szeroki wybór sprzętu komunikacyjnego stosującego najbardziej zaawansowane technologie.
Koncepcja „limuzyny z kierowcą” kładzie nacisk na komfort pasażerów podróżujących w drugim rzędzie, którym zapewniono indywidualne fotele i w pełni połączoną konsolę centralną. Oparcia wychylają się do tyłu, a fotele posiadają funkcję masażu wibracyjnego.
Doskonała skóra, prawdziwe drewno i błyszczące, czarne wykończenia paneli składają się na harmonijne, nowoczesne wnętrze. W pełni regulowane podświetlenie umieszczone subtelnie w konsoli i paneli drzwiach zapewnia futurystyczną i wytworną atmosferę.
Zintegrowany system komunikacij z trzema ekranami – 9,2-calowy monitor w tablicy rozdzielczej oraz 10,1-calowe monitory w zagłówkach, sygnał wi-fi dla urządzeń przenośnych, Apple CarPlay i Google Android oferują maksimum łączności ze światem podczas podróży. W środkowej konsoli drugiego rzędu znajdują się kontrolki zawiadujące wszystkimi tymi funkcjami. Pasażerowie z tyłu mogą sterować całym systemem rozrywkowym poslugując się dotykowym panelem kontrolnym i cieszyć się dźwiękiem „surround”, a gniazdka z zasilaniem zapewniają ciągłą możliwość ładowania telefonów i zestawów słuchawkowych.
TECHNOLOGIA
SILNIK
LIV-2 napędzany jest własnym silnikiem SsangYonga o pojemności 2,2 litra, spełniającym normę Euro 6, w którym zastosowano wspólną szynę bezpośredniego wtrysku paliwa do cylindra pod ciśninienem 2000 barów, dzięki czemu zapewniono potężną moc, jak również wydajną jazdę, przy jednoczesnej redukcji hałasu i zwiększeniu reaktywności. Elektronicznie sterowana turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek piątej generacji (E-VGT, Electronic-Variable Geometry Turbocharger) umożliwia osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego na poziomie 420 Nm w przedziale 1.500-2.500 obrotów na minutę (rpm).
Zwiększono wydajność paliwową redukując tarcie w silniku, co uzyskano dzięki zastosowaniu pompy olejowej o zmiennej pojemności przeznaczonej do pracy przy niskich obrotach (VOP) i zestawowi pierścieni tłokowych o niskim naprężeniu. Natomiast dzięki zastosowaniu LP-EGR (układ niskociśnieniowej recyrkulacji spalin), na który składają się zawór EGR (recyrkulacji spalin), niklowana turbina sprężarki i nowa chłodnica EGR (typu I-flow z użyciem „falistych płetw”), emisja tlenków azotu została zredukowana przy wysokich obrotach i momencie obrotowym.
Do tak potężnego silnika dopasowano 7-biegową automatyczną skrzynię biegów Mercedes-Benz, która zapewnia zarówno wysoki komfort jazdy, jak i opytmalną wydajność.
Dostępny jest także zupełnie nowy silnik benzynowy GDi turbo o pojemności 2,0 litrów. Zintegrowana głowica kolektora wydechowego wyposażona w sterowany elektrycznie siłownik przepustnicy spalin zapewnia dobrą wydajność paliwową, jak również wysoki stopień redukcji hałasu i wibracji.
BEZPIECZEŃSTWO
LIV-2 wciela w życie przywiązanie SsangYonga do zapewnienia bezpieczeństwa – nie tylko dla kierowcy i pasażerów, ale również dla pieszych.
Prawdziwym priorytetem jest bezpieczeństwo podróżujących, zaś LIV-2 wyposażony jest w aż dziewięć poduszek powietrznych: przednie, boczne z przodu i z tyłu, kurtyny i poduszkę chroniąca kolana kierowcy.
W samochodzie znajduje się zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS), który wykrywa przy pomocy skanu radarowego i laserowego oraz czujnika umieszczonego na szczycie przedniej szyby przeszkody znajdujące się przed samochodem (takie jak inny pojazd, czy pieszy). W niektórych sytuacjach AEBS może także aktywować autonomiczny system hamowania awaryjnego, co dodatkowo zwiększa ochronę podróżujących.
LIV-2 potrafi także aktywnie unikać kolizji w martwych punktach oraz na skrzyżowaniach, korzystając z asystenta bezpieczeństwa ruchu (TSA) i asystenta świateł drogowych (HBA), który poprawia widoczność podczas jazdy nocą.
System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu minimalizuje ryzyko zajścia wypadku podczas jazdy austostradą, zaś wykrywanie martwego punktu i asystent zmiany pasa ruchu używając dwóch radarów zmniejszają niebezpieczeństwo zderzenia z niewidocznym obiektem. System ostrzegający o bocznym ruchu z tyłu chroni tył pojazdu przed kolizją podczas wyjeżdżania tyłem z zatoczki parkingowej.
Materiał Press
Pub. Krzysztof Krzyna
30.09.2016