- Odsłony: 2362
Koenigsegg Automotive AB to szwedzka firma zajmująca się projektowaniem sportowych samochodów. Została założona przez 22-letniego Christiana von Koenigsegga w 1994 roku.
Obecnie wraz z żoną są menadżerami firmy. Marka ta zajmuje się produkcją jednych z najszybszych aut sportowych na naszym globie, takich jak: Koenigsegg One:1 - najszybszy fabryczny samochód na świecie (osiąga prędkość maksymalną 455km/h),
Koenigsegg Agera R można zaklasyfikować do kategorii supersamochodów i do grupy najbardziej ekskluzywnych aut na świecie. Podstawowa wersja Agery została stworzona do pobicia rekordu prędkości maksymalnej samochodów fabrycznych. Produkcję rozpoczęto w 2011r. a zakończono w 2014r. wypuszczając na rynek 18 egzemplarzy. Możne wskazywać to na dokładność i precyzję wykonania, co przekłada się na wysokie osiągi oraz cenę.
Auto znajduje się na liście najdroższych na świecie (jego koszt to: 5 168 000 zł). Dwudrzwiowe coupé napędza potężny 32-zaworowy motor (4 zawory na cylinder)
V8 Twin-Turbo DOHC o pojemności 5l z tytanowymi korbowodami dający moc aż 1140 KM. Sprzęglony jest on z 7-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Sama jednostka waży 197 kg i żywi się mieszanką E85, E100 lub zwykłą 95-oktanową benzyną. Dzięki współpracy z firmą ANS Engineering w silniku zastosowano nowe tuleje cylindrów oraz nowe ECU. Wszystko to pozwala "rozkręcić" go do 7500 obrotów na minutę. Taka moc przekazywana na tylną oś przy wadze zaledwie 1435 kg generuje następujące osiągi:
- 0-100 km/h 2.8 sec.
- 0-200 km/h 7.8 sec.
- 0-200-0 km/h 12.6 sec.
- 0-300-0 km/h 21.29 sec.
- droga hamowania (100-0 km/h) to 30.5 m.
Potwór siedzący pod maską wykazuje spalanie na poziomie 12.5l/100 km przy jeździe ekonomicznej a w cyklu mieszanym 14.7l/ 100km.
Agera R zawdzięcza swoją niską wagę ramie wykonanej z aluminium oraz włókna węglowego i zintegrowanej z 80l zbiornikiem paliwa (całość to zaledwie 70kg).
Dodatkowo w poszyciu nadwozia wykorzystano kevlar. Pojazd posiada hydrauliczny system pozwalający na uniesienie go w przypadku napotkania przeszkody terenowej. Zastosowano niezależne zawieszenie z chromowo-molibdenowymi ramionami opartymi na podwójnych wahaczach oraz hydrauliczno-gazowe amortyzatory, z możliwością regulacji.
Koenigsegga Agere R można na życzenie wyposażyć w dachowy box firmy Thule zaprojektowany specjalnie do tego modelu oraz narty sygnowane marką Koenigsegg. Dostępne są różne rodzaje spoilerów, najciekawszym wydaje się być ten automatycznie regulowany w zależności od prędkości.
Agere R wyposażono w podstawowej wersji w felgi Vortex Generating Rim, zaprojektowane tak, aby chłodzić jak najlepiej klocki hamulcowe oraz tarcze. W 2012r. zastosowano także puste w środku, jednoczęściowe, wykonane z włókna węglowego felgi Airforce. Dodatkowo auto wyposażono w lotki znajdujące się z przodu oraz dyfuzor i zwężki Venturiego, czyli specjalne kanały znajdujące się w podwoziu, wytwarzające podciśnienie. O ogumienie zadbała firma Michelin. Opony posiadają indeks prędkości ponad 420 km/h. Oprócz systemu kontroli trakcji w 5 trybach Koenigsegg zaopatruje swój model również w firmowy system kontroli stabilności KES (Koenigsegg Electronic Stability), nastawny ABS oraz węglowo-ceramiczne, nawiercane i wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 397 mm z przodu i 380 mm z tyłu.
Auto posiada składany sztywny dach, chowający do 120litrowego bagażnika pod przednią maską.
Wynik Koenigsegg Agera R w przyspieszeniu od 0-300 km/h wynoszący 14.53 sec. trafił
do Księgi Rekordów Guinessa.
Galeria Agera R i RS
tekst: Mateusz Szplet
zdjęcia:Lamborghini media.