- Odsłony: 2010
Historia Volvo rozpoczęła się wcześniej niż można sądzić. Pierwsze Volvo nazwane ŐV4 wyprodukowano w roku 1927. Od 1947 do 1958 wyprodukowano ( w ilości 200 tys.) PV444 ,który okazał się wielkim sukcesem. Pierwszym kombi był PV 445 Duett z 1953 r.
Był pierwszym modelem Volvo eksportowanym do USA. Od tamtej pory Volvo sprzedało ponad 6 milionów kombi na całym świecie. Szwedzi mają podstawy ,by uważać się za ekspertów w konstruowaniu aut w tym rodzaju nadwozia. Następcą modelu Duett stał się wprowadzony w 1962 r. Amazon, występujący oficjalnie pod nazwą Volvo 221. Ten z kolei zastąpił niezniszczalny Volvo 140.
To kanciaste kombi mało bezpieczną kolumnę kierowniczą, pasy bezpieczeństwa również przy tylnych fotelach.W 1971 powstało kolejne ciekawe kombi nazwane 1800ES nazwane w Wielkiej Brytanii pod nazwą Shooting Brake. Dociekliwi czytelnicy zauważą , że sportowe kombi o tej nazwie tworzono przed Mercedesem w Szwecji, w Wlk.Brytanii (Jensen) oraz we Włoszech. W 1974 r. pojawił się przebój -Volvo 245 , jak oceniają go Szwedzi, archetyp rodzinnego kombi. Produkowany przez niemal 20 lat, stał się niebywale popularnym autem. Volvo 960 było ostatnim szwedzkim kombi z napędem na tylną oś. W 1996 r. zmianie uległa nazwa modelu 960– od tej pory auto znane było jako V90. Równolegle budowano od 1991 do 1996 samochód trochę mniejszy od 960 czyli Volvo 850-„sportowe”kombi,którego następcą został V70 .Ten niezwykle lubiany przez użytkowników typ –w produkcji od 1996 –w maju 2016 kończy swój produkcyjny „żywot”. Czy nieutuleni w żalu miłośnicy typu V70 znajdą godnego następcę?
Niewielu producentów samochodów może pochwalić się równie długim doświadczeniem w projektowaniu rodzinnych kombi, co Volvo. To właśnie dzięki historii tak bardzo oczekiwane są wszelkie informacje dotyczące nowego modelu V90, który już 18 lutego zostanie oficjalnie pokazane w Sztokholmie. Korzystając z okazji Volvo postanowiło przypomnieć historię kombi, którą tworzy od ponad 60 lat.
Co trzecie Volvo to kombi
Nowy model Volvo V90 powstał w oparciu o wieloletnie doświadczenia szwedzkiej marki w projektowaniu rodzinnych kombi. Pierwszym z nich był Volvo Duett, który pojawił się na rynku w 1953 r. Od tamtej pory Volvo sprzedało na całym świecie przeszło 6 milionów samochodów z nadwoziem kombi. To mniej więcej jedna trzecia wszystkich aut wyprodukowanych przez Volvo od chwili założenia marki w 1927 r. Te doświadczenia pokazują najlepiej – nikt nie wie tyle o samochodach kombi, co Volvo.
Wszystko zaczęło się od Duett…
Wprowadzony w 1953 r. Duett to jeden z pierwszych modeli szwedzkiej marki, który eksportowano do USA. Dzięki rewolucyjnemu wówczas nadwoziu, samochód był nieporównywalnie bardziej praktyczny w stosunku do sedanów i innych popularnych wówczas nadwozi. Duett sprawdzał się podczas rodzinnych wypadów za miasto, ale równie dobrze spełniał się w roli małego auta dostawczego. Ten niezwykle lubiany model został uczczony przez Szwedzką Pocztę. W 1997 roku wydano znaczek pocztowy z rysunkiem tego auta. W ten sposób Duett stał się prawdziwą legendą.
Amazon – elegant w kombinezonie
Następcą modelu Duett stał się wprowadzony w 1962 r. Amazon, występujący oficjalnie pod nazwą Volvo 221. Było to eleganckie kombi, którego początki na desce kreślarskiej sięgają także zastosowań dostawczych – auto było oferowane także w takiej wersji. M.in. dzięki temu Amazon posiadał znacznie pojemniejszy przedział bagażowy.
Model S wyposażony w 115-konny silnik benzynowy był w latach 60. postrzegany jako auto ponadprzeciętnie dynamiczne. Charakterystyczna dzielona tylna klapa była rozwiązaniem bardzo praktycznym, chwalonym przez wielu użytkowników. Bardzo podobny mechanizm tylnych drzwi zastosowano kilkadziesiąt lat później w pierwszej generacji Volvo XC90, powracając tym samym do korzeni marki.
1800 ES – kombi, czy shooting brake?
Następca modelu 1800, wersja 1800 ES w Wielkiej Brytanii znana była pod nazwą Shooting Brake, co oznaczało połączenie wysokich osiągów z nadwoziem oferującym przestrzeń bagażową na kije golfowe, czy sprzęt łowiecki. Auto miało premierę jesienią 1971 r. Najsłynniejszym elementem samochodu była bezramkowa szyba montowana w tylnej klapie z charakterystycznymi zawiasami przymocowanymi bezpośrednio do szkła. We wczesnych latach 70. było to niezwykle nowoczesne rozwiązanie.
Czas pokazał, że 1800 ES było autem jeszcze bardziej wyjątkowym w historii motoryzacji niż mogli podejrzewać projektujący go inżynierowie. Z taśm szwedzkiej fabryki zjechało zaledwie ok. 8,000 sztuk tego modelu, przez co dziś to samochód bardzo poszukiwany przez kolekcjonerów zabytkowej motoryzacji. Model ten był także bezpośrednią inspiracją dla projektantów wizjonerskiego Volvo Concept Estate, przedstawionego szerokiemu gronu odbiorców na genewskim salonie motoryzacyjnym wiosną 2014 r.
245 – kwintesencja gatunku
Archetyp Volvo – rodzinnego kombi – na rynku pojawił się w 1974 r. Zyskał popularność, jakiej nie miał żaden inny model szwedzkiej firmy. Volvo 245, to nawet dziś samochód bardzo silnie kojarzący się z marką. Produkowany przez niemal 20 lat, stał się niebywale popularnym autem. Dostępna była także specjalna edycja 265 wyposażony w sześciocylindrowy silnik benzynowy w układzie widlastym. Lata osiemdziesiąte przyniosły nową wersję 245 Turbo – pierwszy na świecie samochód kombi z seryjnie turbodoładowanym silnikiem.
960 – Kanciasty, wytrzymały, bezpieczny
Volvo 960 było ostatnim szwedzkim kombi z napędem na tylną oś. Jego geneza sięga serii 700 i lat 80. Auto charakteryzujące się bardzo elegancką linią nadwozia. Model zaprezentowano w 1990 r. wraz z zupełnie nowym silnikiem sześciocylindrowym. W 1996 r. zmianie uległa nazwa modelu – od tej pory auto znane było jako V90. Ta sama nazwa modelu wraca dokładnie po 20 latach wraz z nowym kombi.
850 T5-R – prekursor sportowych kombi
Intensywna żółta barwa lakieru, 240 koni pod maską i przyspieszenie ze startu zatrzymanego do 100 km/h poniżej 7 sekund. To kluczowe cechy Volvo 850 T5-R – kombi, jakiego świat wcześniej nie widział. Wprowadzone jako edycja limitowana tylko dla roku modelowego 1994, T5-R niemal od razu stało się obiektem westchnień motoryzacyjnych kolekcjonerów.
Uwagę światowych mediów model ten skupił dzięki nieprzeciętnym wynikom w sporcie motorowym. Był to pierwszy na świecie samochód o nadwoziu kombi, jaki wystartował w brytyjskim cyklu wyścigów BTCC. Auto przyniosło rozgłos fabrycznemu zespołowi Volvo, który reprezentowało.
Nowe Volvo V90 bazujące na sedanie S90 zebrało doskonałe recenzje. Jedno jest pewne. Otwiera się najnowszy rozdział historii szwedzkich kombi.
Materiał Press
Przygotował Rafał Jasiński
25.05.2016